By: KH 29-01-2018
Employer Branding is eigenlijk niets anders dan een werkgever die plotseling in de stoel van de sollicitant komt te zitten tijdens een sollicitatiegesprek. Een bedrijf zal zich net zo goed moeten verkopen als de kandidaat. Zeker tijdens krapte op de arbeidsmarkt en bedrijven alle zeilen moeten bijzetten om goede werknemers te vinden. Hierin schuilt tegelijkertijd een gevaar: Employer Branding is van alle tijden en niet een projectje dat je even opstart op het moment dat je het gevoel hebt dat talent jou maar moeilijk weet te vinden. Zoals investeren in marketing tijdens laagconjunctuur belangrijk is, zo is ook continu werken aan jouw Employer Brand essentieel om aantrekkelijk te zijn voor talentvolle kandidaten. Zodat ze jou weten te vinden op momenten dat je ze het hardst nodig hebt.
Het fenomeen Employer Branding is bepaald geen nieuwe hype. Er verschijnen al jarenlang dagelijks artikelen met dit onderwerp, belicht vanuit verschillende invalshoeken, vanuit verschillende disciplines. En dat veel bedrijven zich al bewust zijn van het belang ervan, valt af te lezen uit de toenemende budgetten die vrijgemaakt worden voor de zogenaamde werken-bij-pagina’s binnen de corporate websites. Vaak zijn dit zelfs opzichzelfstaande websites waar dagelijks een team van webredacteuren aan werkt.
Zie deze blog dan ook niet als een volstrekt vernieuwende blik op Employer Branding. Vanuit onze kant ook geen voorspellingen over hoe Employer Branding er anno 2025 uit zal zien. We kennen onze plek, maar(!) we willen juist als recruiters hier toch nog iets over zeggen. Wij zitten namelijk in de luxe positie dat we aan de ene kant het bedrijf kennen, en aan de andere kant de potentiële werknemers. Dus als het bedrijf roept: wij zijn om die en die redenen een interessante werkgever, dan zijn wij in staat om te zeggen: leuk, maar dat is niet interessant voor kandidaten. Dus ben je als bedrijf zoekende naar een sterke Employer Branding-strategie, dan kan een gesprek met een recruiter verhelderend zijn. Het filtert en komt tot de kern van jouw bedrijf. De échte bedrijfscultuur - waar we in een toekomstige blog nog meer over gaan vertellen - wordt blootgelegd en van daaruit kun je gaan bouwen aan jouw werkgeversmerk. Op je eigen, authentieke manier, dus geen: “we moeten een wat meer Coolblue-achtige uitstraling hebben”. Goede kandidaten - en die wil je - doorzien dat direct.
Craftin helpt hiermee. Door met je in gesprek te gaan, door te adviseren en zelfs door Employer Branding voor jouw bedrijf vorm te geven. Want daar gaat het uiteindelijk om: hoe vertel je jouw verhaal aan een specifieke kandidaat? Iemand met een eigen achtergrond, visie, en ideeën. Nogmaals, wij kennen zowel jou als jouw gewenste kandidaat. Zo ben je geen roepende in de woestijn, maar werk je samen met Craftin aan het juiste verhaal voor de juiste mensen. Een dialoog waarin werkgever en kandidaat elkaar direct begrijpen en tot elkaar komen. Zo zijn wij de ideale schakel, juist als het aanbod van kandidaten klein is.