By: KH 12-01-2019
Allereerst wensen wij u nog een gelukkig nieuwjaar! Wij hopen dat 2019 voor u een mooi, gezond en succesvol jaar wordt.
Traditiegetrouw werden we afgelopen december overspoeld met ‘lijstjes’. In diverse artikelen of blogs werd aandacht besteed aan zaken waarmee we in het nieuwe jaar rekening moeten houden. “Dit gaat verdwijnen, dat gaat het helemaal worden, dit kan echt niet meer, hier moet je serieus rekening mee houden, wat kunnen we leren van..., 10 onmisbare tools voor 2019.” Etcetera.
En eerlijk gezegd: een goed artikel is altijd leerzaam. Al is het maar omdat het aanzet tot nadenken over mogelijke toepassingen voor het eigen bedrijf. In deze blog laten we ons niet helemaal meeslepen met deze eindejaarshype, maar een Craftin-blik op 2019 kan natuurlijk nooit kwaad.
Eigenlijk zullen we in 2019 gewoon onze eigen constante koers blijven varen. Het is immers een strategie waarop we altijd kunnen terugvallen, of het nu 2018, 2019 of 2030 is. Wij hebben vanaf dag 1 gekozen voor diepgaande samenwerkingen en duurzame klantrelaties. Een op papier simpele, maar in de praktijk niet zo makkelijk te evenaren formule. Op die voet gaan we in 2019 verder. Maar laten we in ieder geval een viertal zaken benoemen die ons het afgelopen jaar zijn opgevallen. We zijn tenslotte met z’n vieren. Althans, nog wel. Daarover meer in de afsluiting van deze blog. Nu eerst, namens elke Craftiner, een opvallend verschijnsel dat ook in 2019 onvermijdelijk zal zijn.
En dat is hun goed recht. De economie draait op volle toeren en wellicht is het gras een eindje verderop inderdaad groener. Zij gaan vanuit de luxepositie van een prima baan eens ondervinden welke respons ze krijgen bij mogelijk nieuwe werkgevers. Oftewel: kijken wat ze waard zijn. Nogmaals, dat is meer dan logisch als je nieuwsgierig bent naar wat de markt te bieden heeft.
Voor bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn in deze potentiële kandidaten ligt het gevaar op de loer dat iemand minder serieus is dan gedacht. Misschien gooien ze een balletje op bij de huidige werkgever, om met de wetenschap die ze ‘buiten’ hebben opgedaan, betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Een goede recruiter is dan een nuttig filter. Craftin doet dat door potentiële kandidaten écht goed te doorgronden en aspecten die normaliter in een later stadium kunnen gaan spelen, naar voren te halen. Zo weet iedereen van begin af aan hoe iemand erin staat.
Andersom heeft een werkgever óók de taak om direct duidelijkheid te scheppen. Daarover gaat het volgende punt.
Iedereen kent ze. De ellenlange opsommingen van capaciteiten, competenties en vaardigheden waaraan kandidaten moeten voldoen. Vaak verre van realistisch en kandidaten schrikken af óf worden er juist lacherig van. Beide scenario’s wil je niet. Bepaal als werkgever nou eerst eens wat je écht nodig hebt en belangrijk vindt.
Dwing jezelf bijvoorbeeld om maximaal drie competenties van iemand te vragen. En laat gerust de cultural fit wat meer leidend zijn in het traject. Misschien wordt de fuik en daarmee de eerste vangst een stuk groter, maar laat dat maar aan Craftin over. Ook haak je ons aan voor het kritisch meekijken naar wat écht van belang is binnen een functie. Wij kunnen dit immers spiegelen aan de praktijk: matchen deze verwachtingen met het aanbod daarbuiten?
Referral recruitment is het inzetten en benutten van eigen medewerkers om personeel te werven. Bijzonder effectief. Niemand kent het bedrijf beter dan het eigen personeel. Wat zij aan goede bekenden, kennissen of vrienden vertellen over het bedrijf is vaak oprecht, authentiek en daardoor geloofwaardig. En natuurlijk heeft elke medewerker een eigen netwerk met daarin mogelijke versterkingen voor het bedrijf.
Bijkomend voordeel is dat de eigen medewerkers zich dankzij deze wervingsmethode meer betrokken voelen bij hun werkgever. In die zin snijdt het mes aan twee kanten. Iemand groeit uit van medewerker tot ambassadeur. Wij geloven er heilig in en zullen in onze volgende blog dan ook verder ingaan op referral recruitment.
Eigenlijk is dit iets wat wij zélf ervaren en niet zozeer als marktontwikkeling signaleren. Er is in ieder geval een groeiende behoefte bij bedrijven om op doordachte en consequente wijze de arbeidsmarkt te benaderen. Deze behoefte ligt dicht bij onze filosofie van samen werven, diepgaande samenwerkingen en duurzame relaties. Daardoor merken wij dat Craftin meer en meer verschuift van werken op opdrachtbasis naar het vervullen van een adviserende rol.
Craftin helpt bedrijven bijvoorbeeld met het stroomlijnen van het werving- en selectieproces. Onder andere door ze de tools te geven om het werving- en selectieproces te automatiseren. Bijvoorbeeld door het implementeren van een applicant tracking system (ATS). Vooral nuttig bij omvangrijke selectieprocedures waarbij op basis van trefwoorden een eerste selectie gemaakt kan worden in een grote “stapel” cv’s.
Ook als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie (of: employer branding) zien steeds meer bedrijven de waarde in van het recruiter-point-of-view van Craftin.
Zo liggen er voor 2019 prachtige, gezamenlijke uitdagingen voor ons en onze relaties in het verschiet! Begrijpelijk dus dat we ons team óók moeten uitbreiden. Wij zoeken daarom een nieuwe collega recruiter! Iemand die zich kan vinden in onze aanpak en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan. En kijk eens wat een prachtige werkplek met uitzicht op de Rijn:
Neem contact op met Marc Zweers voor verdere informatie. Ook hebben wij plek voor een enthousiaste stagiair. Wij bieden een zéér diverse meeloopstage waarin sportiviteit wordt gecombineerd met kantoorhumor. Ook daarover kan Marc meer vertellen, dus laat je horen!