By: KH 01-11-2019
Dat is een veelgemaakte afweging en een vraag waarop lang niet altijd een eenduidig antwoord kan worden gegeven . Het is namelijk afhankelijk van bepaalde factoren. Daarom zetten we in deze blog beide opties uiteen.
Bij de dringende behoefte aan meer (of ander) personeel is de gebruikelijke reflex: kansen spreiden en meerdere recruiters, headhunters en werving & selectiebureaus inschakelen. Argumenten om meerdere bureaus dezelfde wervingsopdracht mee te geven zijn:
- De betreffende functie vraagt niet om specifieke vaardigheden en een strak omlijnde achtergrond van de kandidaat. In andere woorden: de meer generieke functies.
- Er is een groot aanbod voor de functie. Wees in dat geval wel kritisch op de criteria waarop bureaus selecteren.
Vanuit kostenperspectief gezien is het grootste nadeel natuurlijk dat je dan ook betaalt voor de bureaus die niet de kandidaat/kandidaten leverden. ‘No cure no pay’ lijkt dan de ideale uitkomst. Maar een recruiter weet dat hij, onder die voorwaarden, met andere bureaus aan dezelfde opdracht werkt. Stel dat het om vier bureaus gaat. Een statistische kans van 25% op het mogen factureren van de geleverde diensten, zal de inzet en toewijding van alle vier de recruiters niet bevorderen. Dat heeft ook weer effect op het eindresultaat: de kwaliteit van de aangedragen kandidaat. Toch een beetje alsof je vier kleermakers uitnodigt om een tailor-made trouwpak te maken en uiteindelijk maar één pak koopt. Dat is natuurlijk al niet gebruikelijk. Daar komt bij dat de winnende kleermaker misschien wel vanuit kansberekening en dus uit financiële voorzorg, bespaard heeft op de stoffen..
‘No cure no pay’ is dus niet de oplossing voor de problemen die gepaard gaan met het spreiden van uw kansen over meerdere recruitmentbureaus. Het alternatief voor deze kansenspreiding is: werving door één recruiter. Dat werkt dan juist het beste voor:
- Functies waarbij specifieke vaardigheden, kennis en achtergrond wél gewenst zijn.
- Functies in een schaarse markt: een klein aanbod.
Als dát de omstandigheden zijn van uw zoektocht, dan zorgt het inschakelen van meerdere bureaus al gauw voor onstuimige en onrustige recruitment-perikelen rondom uw bedrijf. Een speelveld waarin oppervlakkigheid de overhand krijgt boven diepgang, snelheid boven aandacht en kwantiteit boven kwaliteit. Ongetwijfeld levert dit kandidaten op. Maar zitten die er een jaar later ook nog? En wat doet deze aanpak met uw werkgeversimago? Wat oorspronkelijk een goed idee leek, blijkt op de lange termijn vele malen schadelijker te zijn.
Zoekt u voor een vacature dus een specialist in een schaarse markt? Dan is die ene toegewijde recruiter toch vaak de juiste weg naar succes. Hij is de getrainde en gedecoreerde militaire sniper als alternatief voor de buurman die tijdens het buurtfeest met hagel op een kleiduif schiet en af en toe best wat raakt. We weten allemaal ‘met wie je de oorlog wint’. En nee, recruitment is geen oorlog, maar het is wel een serieuze zaak. Groei, maar vooral continuïteit van uw bedrijf valt of staat ermee.
Toch merken wij ook terughoudendheid van bedrijven om met één partij te werken. En dat is best begrijpelijk. Voor sommige bedrijven heeft het bijvoorbeeld iets tegennatuurlijks om een recruiter ‘uit naam van het bedrijf’ kandidaten te laten benaderen. Wij zijn er echter van overtuigd dat zowel opdrachtgever als kandidaat er baat bij hebben. Het sleutelwoord hierin is:
Commitment
U krijgt commitment en toewijding terug van uw recruiter. Een klant van ons noemde het al eens: oprechte betrokkenheid. Dat wordt hier uitgelegd. Deze vorm van samenwerking is namelijk veel meer een partnerschap waarin beide partijen gezamenlijke belangen hebben. Uw recruiter wordt dan een samenwerkingspartner die daadwerkelijk tijd en aandacht investeert in u en uw vraagstukken. De commerciële druk om ‘de eerste partij te zijn die levert’ valt weg. Daardoor krijgt een recruiter de mogelijkheid om zich op te stellen als adviseur in plaats van als ‘verkoper van kandidaten’. En zo profiteert u van een recruiter die écht voor de allerbeste invulling gaat van uw vacatures.
Zodra een recruiter de ruimte krijgt om grondig en zorgvuldig te werk te gaan, kunt u rekenen op:
- Een sterke naam als werkgever.
- Kwalitatieve reacties op uw vacature.
- Een cultural fit tussen organisatie en kandidaat.
Maar het biedt ook ruimte om uw eigen medewerkers te betrekken in de zoektocht naar nieuwe collega’s. Elke organisatie die gaat voor kwaliteit, duurzaamheid en continuïteit, heeft baat bij een recruiter die gaat voor diepgang. Bel ons gerust eens. Dat kan op 026 30 20 101. Dan komt u nog veel meer te weten over deze manier van samenwerken.